måndag 2 januari 2017



Äppelsäsongen har verkligen varit fullkomligt makalös i år. Mina tre gamla äppelträd har givit en skörd som inte sett sin motsvarighet sedan jag köpte det här huset 1998. Jag vet att det har varit likadant för i stort sett alla. Tror att vi har den varma våren att tacka för detta, då den gynnat de pollinerande insekterna.

Mina tre träd fanns alla här när jag flyttade hit. Ett är Åkerö och inte bara det att det gav fler äpplen i år än någonsin. Det gav också mycket större och friskare äpplen! Ett träd står nere vid södra dikeskanten och ser i det närmaste dött ut, men gav också det mängder med frukt i form av stora, gulgröna äpplen.

Slutligen har jag ett träd alldeles utanför köksfönstret. Det var så sprängfyllt av små, gröna äpplen, att grenarna släpade i marken. Fortfarande idag, den 19 november, ligger det som en grön matta av fallfrukt nedanför. Äpplena klarade sig igenom snön och minusgraderna för någon vecka sedan. De andra träden har dock släppt ifrån sig alla sina äpplen men jag har plockat upp dem som inte hönsen ätit upp.

Förutom att hönsen har försett sig av äpplena, har jag själv kunnat äta 2 - 3 äpplen per dag sedan september. Åkerö är slut sedan några veckor tillbaka och idag har jag gjort slut på de stora gröna. De små slänger jag dock in en famn av till de ca 100 hönsen varje kväll, så att de ska ha något förutom säden att äta när de vaknar och om det dröjer innan jag kommer och släpper ut dem. Sedan fortsätter de äta ute!

Förutom att hönsen och jag har ätit mängder av äpplen, har jag också gjort 9 liter äppeljuice (tog också lite små, söta röda falläpplen hos min bror, för sötmans skull). Jag har även drygat ut juicen med ca 2 kg ekologiska morötter. Nej, jag har inte odlat dem själv, men de sålde dem jättebilligt på ICA i en drive, där av varje sålt kilo 1.50 kr gick till Rosa Bandet. Jag köpte 6 kg. Tror de kostade 5 kr / kg eller något sådant.

Förutom juicen, som jag frusit in i mjölkförpackningar, har jag väl gjort ett tiotal äppelkakor, varav två idag. Recept hittar du här! Skall frysa in åtminstone en till jul. Kul att kunna baka kakor på egna ägg också! Hönsen lägger inte många nu, men ett och annat blir det. Skrapet, som blir över, har jag frusit in till hönsen i vinter.

Det sista jag ska göra med de gröna äpplena, är lite mos. Det kan vara gott att ha på julbordet! Ja, det har sannerligen varit ett välsignat äppelår i år!




Inga kommentarer: