måndag 11 april 2016

Vilken underbar dag!



Känslorna stockar sig i bröstet, jag tackar gud spontant och tårarna tränger ut ur mina ögon p g a värmen och vetskapen om att jag snart får ta av mig mina långkalsonger...... ja, det var den tanke som kom för mig när känslan trängde sig på. Tänk att få gå med bara ben...!!!

Kanske bara den som upplevt riktig kyla inom- och utomhus, som inte har vatten inne och som har sovit i sovsäck hela vintern, där vattnet har frusit i både pump, hink och hönsens vattenskålar kan känna så?

Det är troligen inte för intet som Alice Tegnér skrev och barnen sjöng

"Snälla sol, vill du lysa, 
så vi alla slippa frysa, 
skin på far och mor och på storebror, 
skin på syster min, 
skin i stugan in. 
Gå ej bort från oss än 
och lys i morgon klart igen!"

Denna sång härstammar från den tid då man inte hade centralvärme i husen, då stugorna inte sällan var dragiga och då man inte hade vatten inne. Jag har upplevt detta i två vintrar nu. Huset, som jag bara tänkt skulle vara sommarställe och där jag därför för några år sedan tog bort den värmande isoleringen i köket för att få fram pärlsponten, huset där fyra eldstäder skall värma upp 93 kvm på nedervåningen och en som skall värma upp de ca 70 på övervåningen - om jag skulle använda hela huset - är inte anpassat för året runt-boende. I hall och trapphus var det minusgrader nästan hela vintern, t ex. Övervåningen har nästan hela tiden stått helt ouppvärmd liksom skolsalen.

Det är en otroligt nyttig upplevelse och årstidernas skiftningar blir påtagliga på ett sätt jag aldrig upplevt tidigare.

Men nu lyser solen och våren är här - försiktigt....men ändå här!! :-)




Inga kommentarer: