onsdag 6 januari 2016

Så blev det lite jul här också!

Eftersom jag inte skulle fira jul här i Södra Råda, julpyntade jag bara lite och städade i Värmlands Säby. Dock insåg jag att om jag inte tar in en gran, så blir nog inte rummet med kakelugnen iordninggjort inom den närmaste framtiden. Dessutom ville jag kunna känna lite jul här i Södra Råda också.

Därför tog jag på nyråsafton in en gran som jag tagit på Säbys ägor på ett ställe där jag brukat få ta en gran varje år och där det annars växer igen av gransly. Faktum är att jag tog en första granen jag såg i mörkret (med pannlampa) och den blev bra! Nu doftar det gott i rummet, som har blivit hyfsat städat efter kakelugnsmurningen.

Tyvärr blir dock varken ugnen eller rummet varmt, när jag eldar som jag blivit tillsagd, dvs var 12:e timme och då med tre vedträn (enligt Rolf ska jag bara elda med tre) eller max fyra (enligt Anna kan jag elda med fem, men det vet jag inte om jag vågar nu). Trots att jag också har ett element på - visserligen på rätt svag värme, men ändå - så kommer rumstemperaturen inte upp över 11 - 12 grader och temperaturen på utsidan av ugnen inte över ca 20 grader. Frågan är hur jag ska gå vidare med det!

God fortsättning!





Massor av murbruk på tapeten efter kakelugnsmurningen, men jul blev det ändå!


Inga kommentarer: