tisdag 22 september 2015

Kakelugnsmurning, dag 9

Nu är tredje skiftet satt och jag har fått förklaringen till den v-formade eldstaden: Det ryker in mindre med en sådan eldstad! Dessutom användes begagnat tjocktegel från bl a min utedusch (där kan jag sätta tillbaka sämre tegel som golv), vilket gör ugnen både stadigare och mer hållbar.

Idag kom också spiralventilen, som skall sitta högst upp (lägg märke till att jag nu lärt mig två nya ord i detta sammanhang: skift och spiralventil!). Snabb leverans och bra pris från Eldkraft.

Sotaren kunde inte komma förrän den 2 oktober för att ta bort kajbon etc från rökkanalen, sa han, vilket ju är alldeles för sent. Som tur är, fick jag tag på Mikael Söder, som 2001 murade om skorstenen åt mig. Han kan komma redan imorgon eftermiddag. Fortsättning följer!

Den fina spiralventilen från Eldkraft.
Tre skift är nu satta.

Inga kommentarer: