måndag 28 september 2015

Kakelugnsmurning dag 10 - 14

Rolf slipar gammalt tegel rent från murbruk m m. Allt omkring blir tegelrött ett tag - även tomatplantorna. Dem har jag dock nu duschat av. Teglet härrör dels från ett gamlat rivningshus på Vidar Svenssons mark (har tillstånd att ta av det), dels från min lilla blomplantering samt från golvet i min utedusch. Kan sedan ersättas av dem som ratades för kakelugnsändamål. En del smalare tegel är även köpt på Borglunda i Mariestad. Det går åt mycket tegel i en kakelugn!

Även trappen har som synes blivit röd.

Den 24:e var Mikael Söder här och tog bort kajbon och lagade två hål i den rökkanal som går från den kakelugn som nu lagas. Anna och Rolf var och köpte sand och lerbruk.

Den här bilden av rökkanalen har jag tagit med min mobilkamera. Längst ned t v syns det översta hålet i rökkanalen. Hålet vätter mot rökkanalen bredvid.

Kakelugnen växer på höjden! Kakelplattorna är rätt tunga och det är viktigt att de hamnar exakt på rätt plats!


Inga kommentarer: