onsdag 30 september 2015

Gamla luckor till en "kokugn"

Jag har länge haft luckor liggande i uthuset, som härrör från någon äldre ugn. Var den har funnits, vet jag dock inte. Igår frågade Anna Persson, som igår tillsammans med Rolf Lundholm avslutade det två veckor långa arbetet med att montera ned och upp kakelugnen, om hon kunde få dem. Jag hade redan tänkt ge dem till henne, men tvekat lite, eftersom jag inte har kollat upp något om dem; varifrån de kommer etc.

Vi kom överens om att hon fick dem på villkoret att de kommer att vara spårbara samt att det kommer att anges varifrån de kommer, om de nu kommer att användas i en ny kakelugn. Jag hade som sagt inte talat med Hembygdsföreningen eller frågat mina barn om dem.

De är möjligen tillverkade av bysmeden här i trakten, men jag har inte kollat upp närmare. Dock tog jag för minnets skull måtten på dem och de passar i en öppning som är 50 x 75 cm (de är tillsammans på bredden 49,6 cm och längden är 74,5 cm).




Inga kommentarer: