torsdag 6 augusti 2015

I blåbärsskogen

Äntligen har det blivit lite blåbär igen, närmare bestämt 1,5 kg eller 2 liter. Jag plockade dem i förrgår och fryste in dem ikväll. Stora, fina blåbär fanns det i skogen där jag plockade. Perfekt kvalitet! Det har inte varit något vidare med blåbär - åtminstone inte med plockningen - under de senaste åren för min del. Men nu blev det.

Jag gjorde även fyra burkar Hirams sylt på 1,3 liter svarta vinbär från min enda buske som det varit något på. Hönsen har mumsat i sig av det som växte längst ned eller som de nådde upp till. När jag såg att grenarna var kala längst ned, satte jag nät runt och sedan har busken fått vara ifred.

Ikväll tog jag bort nätet när jag plockade, vilket gör att hönsen, tupparna och kycklingarna imorgon kan mumsa på de vinbär som föll ned vid gårdagens regn samt när jag plockade ikväll. Jag unnade mig också själv en tallrik blåbär och mjölk nu på kvällen samt en näve i skogen.

Dvärgbandmask ska inte vara något att vara rädd för, enligt en expert jag hörde på radio. Dock kan man ändå undvika att plocka vid stubbar, för där gör rävarna ibland sina behov. Dock är inte masken alls så spridd över landet som man befarade att den skulle kunna bli och experten äter själv blåbär i skogen när han är ute och plockar, sa han! Så då får vi väl tro att vi även fortsättningsvis ska kunna avnjuta de goda bären i obehandlat skick! De är också extremt nyttiga och har även en antiinflammatorisk effekt.






Inga kommentarer: