tisdag 30 december 2014

Det stora projektet!

Att en köldknäpp skulle komma, visste jag redan före jul, och den 22 december skickades värmelampan i keramik från Gårdsshopen. Jag hade också köpt och fått hemlevererad plywood för att sätta in ett innertak, liksom överbliven Gullfiber från Ingrids och Arnes friggebod. Vad jag saknade var hjälp, då den hjälp jag hoppats på fick förhinder. Enligt SMHI skulle den värsta köldknäppen komma den 29 december. Den kom dock att tidigareläggas, visade det sig!

Så får jag då veta att bror Jan är på väg hit på juldagen - för att hjälpa mig! Han hade tänkt komma några dagar senare, men på juldagen var han alltså här och på Annandagen satte han igång att såga plywooden i bitar och isolera taket i hönshuset. Sedan dess har han varit här varje dag, dvs i fem dagar och sågat, spikat, skruvat och har också tätat dörrar m m.

Jag har mest varit hantlangare och bollplank samt tillhandahållit en del redskap. För övrigt har jag stup i kvarten och både dag och natt sprungit med vatten från vattenkokaren för att tina upp hönsens och kycklingarnas frusna vattenskålar. Först när innertaket kom på plats, kunde jag hänga upp en lampa på rätt nivå så att den värmde en av vattenautomaterna så att inte vattnet frös.

Som kallast har det varit -17 grader här och några av tupparnas kammar hann svartna en aning i topparna; inte minst Ivars. Han satt precis i draget från den ena av dörrarna, där det blåste rejält kallt några dygn före jul. Där tätade jag dock själv hjälpligt före jul genom att sätta upp en skiva. De stora, ståtliga tuppkammarna är inte anpassade till vårt vinterklimat!

Nu är det i varje fall fem-sex grader varmare i hönshuset än i utomhusluften och ännu större skillnad är det kanske efter dagens dörrtätningar. Jag ska strax ut och kolla!

I sällskap av en av hönorna rullar Jan här ut Gullfiber över plywooden. Hönorna har inte verkat alltför förskräckta över vad som pågått, utan sprungit runt benen på oss hela tiden! :-)
Plywoodskivorna passade i stort sett perfekt mellan reglarna  och gullfibern var som måttbeställd!!!
Stort, stort TACK, Jan, och även Ingrid och Arne!!!

Inga kommentarer: