fredag 11 oktober 2013

En trekvarts läsning i skogssoffan

En trekvarts läsning på skogssoffan hann jag med i eftermiddags. Lugn plats att sitta och läsa på mot västersolen och mycket intressant läsning: Lort-Sverige från 1938 av journalisten Ludvig "Lubbe" Nordström. Lånade boken på Kristinehamns stadsbibliotek igår.

Livet här så här på hösten har inspirerat mig att låna boken. Bidragit har att den uppmärksammats i P1 samt att jag inser hur tungrott det måste ha varit förr utan rinnande vatten och med att hålla kylan ute, aska som far omkring, rök som drar in, slask och dass som skall tömmas, vatten och ved som skall hämtas....Bidragit har också att en rädd tuppkyckling och en sjuk höna fått husera i köket några nätter.....

Att elda alla rum hela tiden är en omöjlighet, så man får stänga in sig och koncentrera sig på att få ett eller två rum varma. Ändå är här ju modernt jämfört med hur det var förr - trots att jag varken har rinnande vatten, innanfönster eller innetoa, men ändå el, spis och kylskåp tillika en fräsch jordkällare. Och jag har varken ruttna väggar eller golv...

 
Klicka på bilden för att läsa texten!

Inga kommentarer: