onsdag 12 oktober 2011

Lite flitigare än vanligt?

Idag kanske jag får kalla mig själv för Flitiga Lisa. Vet inte, men jag tycker att jag har fått lite mer gjort här ute än jag brukar få i genomsnitt på en ledig dag.

Började morgonen med att åka hit från Värmlands Säby och ta emot sotaren Gunnar Södergren, som skulle provtrycka kakelugnen på övervåningen. Kakelugnsmurare Börje Boström har tidigare fått upp luftflödet till en 4 (max är 6).



Mätning med hjälp av "discorök".


När Gunnar Södergren kommit upp på taket, upptäckte han att jag eldade i köksspisen, vilket inte befordrade exakt rätt skorstensmiljö, när det gällde att kolla hur skorstenen såg ut inuti.


Vi plockade därmed ur vedklabbarna och glöden ur köksspisen...den sparade aluminiumformen från Hygns gård kom därvid väl till pass!

Gunnar Södergren kom fram till att kakelugnen är väl bibehållen och av bra kvalitet, utom när det gäller angöringen mot väggen, vilket innebär att den allra översta delen måste monteras ned och upp igen, för att kakelugnen skall kunna angöras säkert och glappfritt vid väggen. En sotlucka måste också bytas och jag behöver yttre luckor, liksom ett gnistskydd på golvet framför kakelugnen.

Efter det att överdelen murats upp igen, måste kakelugnen vila i två månader innan man kan elda i den. Sotaren måste också inspektera / sota den och kommer då också att göra detsamma med de två kaminerna och köksspisen. Förmodligen kommer jag att be Börje Boström göra detta i april eller maj.



På eftermiddagen stålborstade och målade jag de kvarvarande brädorna bredvid trappan på baksidan. Det var bra väder idag med solsken och jag behöver ta burken med Falu Rödfärg (som jag gjort själv på en byggnadsvårdsdag vid Wia Missionshus för ett par år sedan) till Värmlands Säby innan frosten förstör färgen. Ingrid vaktade så att jag inte ramlade ner från stegen. Man vet aldrig! Arne, heter fotografen.

Jag köpte även tätningslist i Gullspång, som jag satte upp runt dörren till kapprummet.



Lampa i trappen
Det sista jag gjorde var att äntligen sätta upp belysning i trappen till övervåningen. Arne hade tagit med en sticksåg och jag sågade en ny bit list, efter att ha tagit ner den andra, samt sågade ur denna för att få plats med lampsockeln. Detta var lätt som en plätt jämfört med att få upp IKEA-lampan...Det var verkligen krångligt och jag tror jag höll på en timme, men nu är den uppe!

Förhoppningsvis behöver ingen härmed längre famla i mörkret upp- eller nedför trappan, fast det vete sjutton, förstås......Strömbrytarna sitter ju så, att har man stängt av ljuset däruppe, så kan man bara sätta på det där uppe och vice versa...Antingen kräver det stenkoll av alla som begagnar strömbrytarna, eller också får någon ny ledningsdragning göras, så att det inte har någon avgörande betydelse var man stängde av ljuset i trappen (på övervåningen eller på bv) för att kunna sätta på det igen....Ibland blir smarta lösningar inte så smarta som tänkt, är jag rädd. Risken här är att man får springa upp i mörkret och sätta på ljuset i trappen för att springa ner igenon och gå uppför trappan i ljus...

Fast nu finns det i varje fall en lampa - äntligen! När jag såg hur stor hallen plötsligt såg ut, kom jag på att jag nog skall lägga nya trappsteg i trappan och slopa sättstegen ("väggen" i trappan). Då kommer nämligen ljuset från trappen att komma in under denna, där kaminen står och där det nu bara är ett alldeles mörkt hörn!
Trappen blev som ny...:-)

2 kommentarer:

Hildas hus sa...

Va du är duktig Bettan :)))
Jag har godkänt att sätta in en vedspis i drängstugan så då flyttar jag dit!

Elisabeth Holmstrand Gustafsson sa...

Det blir väl varmt och skönt för dig!