torsdag 23 juli 2009

Kökstaket

Andra strykningen klar idag kl 19.40. Puh!
Det är ganska jobbigt att måla med linoljefärg. Första strykningen går lätt; då är färgen förtunnad med 40 % terpentin.
I andra strykningen är förtunningen 20 % och det gäller
att inte ha för mycket på penseln och att stryka ut färgen väl - torktiden är ändå ca tre dygn.
I sista strykningen av taket kan man med fördel blanda i lite talk så att kulören blir lite mattare, sa Rasmus, som var här idag och hämtade fönstret till vindsloftet. När jag samlat mig och druckit en kopp kaffe, ska jag ge mig på pärlsponten för andra gången - nu med inblandning av grå umbra. Det ska bli spännande!
Övrigt, dvs fönster och dörrar med karmar samt skåpluckor och lådor är struket två ggr. Golvlisterna tar jag sist.

Inga kommentarer: