fredag 6 januari 2017

Vinter både ute och inne!

Igår eldade jag i kakelugnen innan jag åkte till lägenheten i Värmlands Säby. Jag hade också en stor del av dagen eldat i köksspisen, så köket var jämförelsevis varmt när jag åkte härifrån. När jag satte mig i bilen vid 18-tiden, var det -16 här. När jag en kvart senare kom fram till Säby, där det brukar vara något varmare, var det -17 där.

Jag stannade i Säby över natten och kom tillbaka hit ca kl 08.30. Biltermometern visade att det var -9 när jag åkte från Värmlands Säby och -11 när jag kom fram hit. Hur kallt det hann bli i natt som kallast, et jag inte.

Både rum och kök var nu kalla och köket fullständigt utkylt. Det går relativt fort att värma upp det,  men lika snabbt blir det utkylt igen, eftersom jag lät ta bort de isolerande tretexskivorna från väggarna för några år sedan.....Jag hade då inte en tanke på att jag skulle bo här på vintern.

Nu bor jag här för tredje vintern, men har sällan varit så glad över att jag har lägenheten i Säby. Jag har idag eldat i kakelugnen i rummet igen och lagt in mer ved än jag egentligen ska. Visserligen aspved, som brinner snabbare än björkved, men ändå. Björkveden är nämligen slut.

I köket har jag nyss lagt in en brasa, som knastrar i köksspisen. Den fläkt som står på vedspisen och som lagrar elektricitet från värmen, har just gått igång och sprider nu sin värme ut i köket.

Så - vad har jag då nu för temperatur i rummet? Jo, termometern visar modiga 8 grader, fast kakelugnen fortfarande är varm men inte het.

Att elda i köket känns som att elda för kråkorna, eftersom värmen försvinner snabbt, om man inte eldar precis hela tiden. Låter jag bli, är dock snart köket förmodligen i det närmaste lika utkylt som resten av huset, där det är minusgrader. Det enda som för övrigt ger en liten underhållsvärme till köket är adventsstaken samt kyl och frys.
 Nu har jag kollat temperaturen i köket. I spisen har det brunnit ca en och en halv timme nu och fläkten har snurrat för att sprida ut värmen i köket: På köksbordet är det nu +3 grader varmt! Ute har det blivit något mildare.

Januari och februari här står man ut, men mer är det inte.....Det här är tänkt att vara ett sommarställe, och jag överbevisas varje vinter om att det just precis är vad det är....

Inga kommentarer: