lördag 6 juni 2015

Doftmolekyler m m

Igår kväll doftade det så där bedövande gott här, som det kan göra när skogsdungen på ena sidan tomten är full med blommande liljekonvaljer och syrenerna blommar på andra sidan. Nu har inte syrenerna slagit ut i full blom än, så den allra mest mättade doften lär komma de närmaste dagarna.

Sedan har spirean börjat knoppas och till min glädje upptäckte jag för någon vecka sedan att en jasmin slagit rot invid komposthögen.

I dag regnar det och i eftermiddag skall det bli sol. Dofterna intensifieras efter ett regn och det är bara att njuta! Jag har dragit slutsatsen att dofterna även är välgörande. Varför andas vi annars extra djupt när vi känner väldoften från t ex en ros, om det inte är meningen att vi skall dra ner doftmolekylerna i de djupaste alveolerna, där utbyte av syre och ev andra ämnen från lungorna och koldioxid från blodet sker?

Jag läste en gång också att blommor i förorenade områden ibland inte doftar och att blommor generellt sett doftar mindre än på 1800-talet. Detta p g a att doftmolekylerna fäster på föroreningsmolekylerna och därmed förlorar sin verkan. Detta kan också få den ödesdigra verkan att bin och andra insekter som suger nektar inte hittar till blommorna! Här verkar i varje fall doftmolekylerna ha behållit mycket av sina egenskaper....! Läs mer i DN-artikeln från 2008 här: Bilavgaser förstör blommors doft

Idag är det också nationaldag och en del aktiviteter i närområdet, som invigning av besökssommaren på kyrkplatsen och nationaldagsfirande på Hembygdsgården. Kanske orkas och hinns besök på nämnda evenemang med. För mig och syskonen blir det dock annars förmodligen gemensam mat i Jans Kulturhus och ev lite rensning av salen på orgelpipor m m inför sommarsäsongen.

Här har också igår kläckts minst sjutton små duntussar av hönorna Karamella och Ingeborg, men mer om detta kommer i min blogg Gröna Ägg!

Ha en härlig försommar och hoppas du får njuta av blomdoften!


Inga kommentarer: