söndag 6 oktober 2013

Två premiärer

Förra helgen var Martin och Lina här. Eftersom det varit kallt och flera frostnätter, var huset rätt utkylt. Därför fick de ligga i det enda vinterbonade rummet, dvs det rakt över köket.

Samtidigt fick de inviga kakelugnen, som visade sig värma upp rummet bra (även om de ändå tyckte det var lite kallt). Även jag har sovit där en natt och kan intyga att det blir varmt och skönt när man eldat i den! Att ett nytt fönster är isatt och väggen nedanför lagad, gör ju också sitt till, förstås!

Varmt och gott!
Det var den ena premiären. Den andra var de egna äggen, som jag gjorde två squashpajer av. Squashen hade i likhet med tomaterna, gurkplantorna, rosenbönorna, en del pelargonior och växterna vid flaggstången frusit.

De frusna squashplantorna.

Den kvarvarande squashen kunde jag iallafall rädda, utom de riktigt små.
Jag känner mig fortfarande som äggtjuv, men de insamlade äggen uppgår idag till 50 stycken sedan den grå hönan började värpa den 6 september och den svarta den 13 september.

Två ägg värpta i skogsdungen bakom hönsgården, då denna råkade vara stängd....
...och de övriga i redet.

Inga kommentarer: