onsdag 5 september 2012

Konvalescens

Igår var jag hos doktorn för ryggen. Känner att jag vill ha en läkarkontakt, om komplikationer skulle tillstöta. Han undersökte mig, kunde konstatera att ryggen var sned - tydligt tecken på ryggskott - men gav mig det uppmuntrande beskedet att diskbråck i 2/3 av fallen läker inom tre veckor och till 90% inom tre månader. På nätet har jag läst att de akuta symptomen oftast avtar / går över efter 2 - 3 veckor.

Det har nu gått tolv dagar och jag känner att jag får lättare och lättare att röra på mig. Diskning har jag hittills inte vågat ge mig på (möjligen någon av de första dagarna, då jag gav mig den på att jag skulle klara det mesta).

Jag har redan skrivit att Martin var här måndag - onsdag och då också hjälpte mig med disk, hämta vatten m m, men jag måste till detta foga att även Mats varit här två gånger. Första gången var nog dagen efter jag fått bråcket, på lördagen, då han även lagade mat. Andra gången var igår, då jag åkte med honom från stan, han diskade en disk, som hunnit trava sig från i torsdags; dagen efter det Martin åkte och jag blev däckad i feber och förkylning. Han tömde även och hämtade vatten, samt fyllde på vedkorgen. Tack, Mats!

I torsdags åt jag nästan inget p g a febern, men i fredags var jag trots denna hungrig, men kände mig för dålig för att åka och handla. Jag ringde min granne (tvärs över fälten på västsidan) Tony, som var snäll och kom över med mat! Tänk vad betydelsefullt det är med goda grannar och med snälla syskon, anhöriga och medmänniskor....Det märker man, om inte annat, när man blir sjuk!

Jag har dock börjat bättra på mig betydligt och imorgon har jag tänkt prova att diska igen! Jag får dock försöka att inte stå för böjd över den låga diskbänken. Den ställningen är förödande.

Efter kommunstyrelsemötet idag, på vilket jag inte kunde sitta ordentligt utan vankade fram och tillbaka i rummet, åkte jag till ett ställe där det tidigare funnits mycket björnbär, men där jag häromåret inte fann några buskar. De hade troligen åkt med tillsammans med skogen, som var nedhuggen. Idag fann jag dock björnbär igen och plockade 4 dl! Böjde mig ner en del och fick lite ondare (men bara lite).

Läser man sjukgymnastnas råd, så kan man dock med fördel cykla, simma och promenera. Därför tänker jag cykla tillbaka dit imorgon och se om jag kan plocka lite mer...jag tyckte mig se ett helt snår med buskar! Det blir säkert i varje fall en lagom cykeltur!

Ikväll viner blåsten runt knutarna, men imorgon lovar SMHI sol!

Inga kommentarer: