torsdag 23 augusti 2012

Besök på Gyllenhaks byggnadsvård

I fredags var Ingrid, Arne och jag på Gyllenhaks byggnadsvård i Moholm ca 6,5 mil härifrån.

Golvet är behandlat med Le Tonkinois golvolja.
De har mycket bra saker och det var ett charmigt ställe. Jag fick också en idé om hur jag skall göra iordning golvet i klassrummet. Det har nu en mörk fernissa, utom där en del av förrådet är borttaget samt en repa i golvet som jag orsakade när jag flyttade hyvelbänken i början av sommaren.

Istället för att slipa golvet, borde jag kunna betsa de ställen där det färska, ljusa träet lyser fram. Att slipa gör nämligen golvet mjukare och är inte så bra. Det blir kanske också mindre tåligt. Oavsett om jag slipar det eller inte, så är det tydligen Le Tonkinois linoljelack (se länk här) jag skall lägga på. Bilden ovan från Gyllenhaks visar två olika nyanser, där golvet närmast dörren är slipat och behandlat med Le Tonkinois, medan det längre in bara är behandlat med Le Tonkinois.

Inga kommentarer: