måndag 2 juli 2012

Nytt golv i köket?!

Jo, det behövs!

Sedan jag lät riva bort den gamla, trasiga och slitna linoleummattan i köket, har jag bara haft trägolvet, som jag såpskurat med träsåpa. Det kan ju tyckas / vara charmigt, men är definitivt inte praktiskt.

Alternativen är då att oljebehandla golvet, fernissa det eller helt enkelt lägga på en ny linoleummatta. Efter att ha tänkt lite och kollat lite på nätet, är jag inne på det sistnämnda. Det var vad folk gjorde förr, när de tröttnat på sylt, matrester osv på golvet, som tränger ned i det och är svåra att avlägsna.

Såpskurningen kräver också sitt och det är nog med utetoa, vattenbärning från brunn, komposttömning m m, tycker jag.... En komposthink som handtaget till äventyrs går av på så att innehållet hamnar på golvet, är inte heller drömmen - i synnerhet inte om det hamnar på ett obehandlat trägolv.

Lägger man däremot en miljövänlig linoleummatta (ingredienserna är bl a trä från svenska skogar, kork från medelhavet, kalksten, harts, jute på undersidan m m), så är den lätt att ta bort / byta ut efter 25 till 40 år, när den gjort sitt.

Naturligtvis vill jag ha ett tidstypiskt mönster för hur linoleummattorna såg ut i sin barndom, och av en byggnadsvårdskunnig tjej från Da Capo (klicka här) har jag blivit rekommenderad en svartvit-rutig.

Forbo Marmoleum och Artoleum har ett bra klicksystem och även annat att välja mellan, och här (klicka här) kan man se mer om deras miljöpolicy genom att ladda ned en pdf-broschyr.

Inga kommentarer: