måndag 6 september 2010

Fint besök!







Foton: Mats Holmstrand

I helgen var Stina, Samuel och Nicolas och hälsade på. Det var mycket trevligt! Vi och barnen gjorde sånt som vi brukade göra. Bl a lekte barnen med lego på vindsloftet och Stina och Samuel plockade kantareller i dungen bakom huset. Det har blivit en riklig skörd i år!

På vindsloftet har getingar dock byggt en byla mellan isoleringen och innertaket och jag måste ta dit Anticimex. Många getingar har dött när de försökt ta sig ut genom fönstret och jag fick sopa upp döda och levande getingar både från fönsterbrädan, fönstret och golvet, innan jag kunde låta barnen leka där.

Visste inte att getingar kunde ställa till så dant! Jag måste tvätta fönstret igen.

Annars har det varit lite kallt och kulet i helgen, men vi har tänt brasor, ett element värmde upp rummet innanför köket, där de sov (den dag vi kan använda kakelugnen där, blir det både varmt och mysigt - utan kostnader för eluppvärmt element!). Jag sov med täcke och dubbla yllefiltar!

På lördagen var det Lions storloppis i Gullspång och där stötte jag ihop med Bengt Bygden, som bekräftade att han kommer att starta med byggnationerna före jul. Arbetet kommer att ta ett par veckor.

Vad han kommer att göra är att öppna upp fönstret till skolsalen, som nu är förbyggt, ta fram dörren mellan skolsal och rum och därmed ta bort tvättställ och dricksvattenfontän (tvätthon kommer dock att vara kvar) korta ner förrådet till hälften, göra ett förråd in mot kattvinden på övervåningen och flytta den f d förrådsdörren som nu såsom en av två dörrar leder in till vindsloftet samt sätta i den gamla ytterdörren i kapprummet igen. Trappa ingår inte i det här anbudet, men han kan göra även den.

Jag har funderat mycket över hur trappan ska se ut. Jag har tidigare tänkt mig en femkantig trapp, på vilken man kan sitta och inmundiga en kopp kvällsthé i solnedgången. Efter det att vi i helgen har suttit där i eftermiddagssolen på baksidan nordvästra hörnet av huset mot kapprummet, lutar jag dock mot en mindre terrass. Jag har blivit inspirerad av en sådan efter att ha besökt Jan! Vi får se vad det blir!

Tyvärr har jag fortfarande ingen fungerande kamera och kan följaktligen inte lägga in några bilder!

Inga kommentarer: